24 augusti 2007

Fenomenet Facebook

Vad är egentligen grejen med Facebook? Jag vet ärligt talat inte. Ändå sitter jag här och går igenom sida efter sida med kända och halvkända bekantskaper. Tittar på bilder av människor från förr som jag knappt känner. Jag fascineras, eller snarare njuter av denna djungel av ansikten och namn. Jag är en facebookjunkie.

Facebook har fått mig fast med samma effekt som kändisskvallret på people.com. Och jag gräver mig hela tiden djupare in i dess gömmor för att se om jag kan hitta något eftertraktat, någon bortglömd eller helt enkelt mitt senaste ragg. För alla finns på Facebook. Och allt. Det går inte att gömma sig längre. Allt måste ju ut på webben nuförtiden. Så varför inte samla allt på ett ställe. Då blir tillfredställelsen total.

Visserligen har sidan funnits i tre år och varit tillgänglig för alla sedan 2006. Men under våren och sommaren har epidemin verkligen spridit sig med rekordfart. Jag tror att alla jag känner har Facebook. Jag tror att alla DU känner har Facebook. Och det är nog inte slut ännu. Det är bara början.

Inga kommentarer: