05 februari 2009

historiehandikappad

Antingen var jag inte så uppmärksam på historielektionerna eller så var fick man inte lära sig allt om andra världskriget. I vilket fall som helst så har den tyska motsåndsrörelsen gått mig helt förbi fram till nu. Jag vet, jag är hopplös och tycker det är mer intressant med vilken färg man ska ha på sina chinos i vår. Men nu blev jag fängslad.

Hitler utsattes för femton mordförsök innan kriget var slut. Alla utfördes av hans egna män. Jag ska intesparkain några öppna dörrar. Alla vet ju att Hitler var en skit. Ville bara säga att jag blev positivt överraskad av filmen. Det var dramatisk pulserande musik,skivspelare som hackade och snabba klipp. Jag köpte alltihop. Förutom Tompa. Tompa spelade hjälten, den som skulle rädda världen, den som gjorde det rätta i alla lägen. Och jag tror att han tycker det passar honom. Jag tror att det är så han ser på sig själv i verkligheten också.

För att visa just hur svulstigt och äckligt det blev ibland kommer följande citat från filmen. Det är fritt översatt och ihågkommet, jag kommer inte ihåg vem som sa det men det var riktat till den gode Claus von Stauffenberg aka Tompa Cruise.

- Gud lovade Abraham att skona Sodom om han kunde hitta tio rättfärdiga där. För att rädda oss nu tror jag bara att det krävs en.

Inga kommentarer: