13 juli 2005

på jobbet igen

Nu har det gått några dagar och jag har hunnit smälta min första bloggupplevelse. Men inte hunnit sitta hemma i min fina lägenhet framför min egen dator. Den e inte inkopplat ännu. Men inte ens framför pojkvännens dator har jag hunnit skriva. Så det berkar bli en skriva-på-jobbet-blogg detta.


Jag har bomull i hjärnan och bly i ögonbrynen. Det känns som om de hänger ner. Vilket förmodligen inte är fallet. Men ändå. Det gör att det inte är särskilt kul att sitta framför en dator och prata i telefon idag.


Det regnade imorse. Det var skönt för då kunde jag sova länga utan dåligt samvete över att jag inte var ute i solen inna jag åkte till jobbet.


Min lärare i programledarrollen har sagt till mig att jag ska behålla min göteborgsdialekt och inte träna bort den. Det är svårt. Varje dag kommer jag på mig själv att säga saker som he, fara och hoina. Till och med när jag skriver märker jag det. Jag måste verkligen stålsätta mig för att inte använda som på fel plats vid fel tillfälle. Till exempel: Jag hade som it orkat sola idag ändå.
Och uttalet sedan. Det är skillnad på för hyrda och förhyrda. Kex och kex plus mycket annat. Men tydligen har jag en papegoja någonstans långt bak i släktträdet eftersom jag härmar och tar efter allt jag hör.
Det är som ändå roligt med dialekter. Att se höra skillnad och hitta nya ord. Jag fick lära mig ordet knosa, var det så?, häromdagen. Personligen skulle jag använda ordet knöla i det fallet då det rörde kläder som skulle användas som kudde på beachen.


Och havsbadet sedan. Det är så mycket snack om Pitehavsbad hela tiden. Inte är det särskilt speciellt. Jag har då varit på häftigare badstränder i Sverige. Dessutom avskyr jag sand. Klippor är trevligare både att bada från och sola på. Men vill Piteborna och resten av norrland ha något att vara stolta över så får de väl fortsätta tro att havsbadet är Nordens riviera.


Det har ju faktiskt varit sol, sol, sol i snart tv? veckor även om det verkar som om jag skriver s? fort det regnar.
Nu kommer solen igen. Hemma vet jag inte hur det är.

ciao ciao

Inga kommentarer: