14 oktober 2008

Bussligister

Om det finns något som jag tycker mer illa om än barn, speciellt barn som nyser rakt ut på spårvagnen, så är det näbbiga tanter. Ni vet den där typen som snörper på munnen och spärrar upp ögonen bakom sina glasögon. De har klumpig mascara på för korta ögonfransar och gärna blå kajal. Läpparna har alltid gammelrosa läppstift. Och alltid, alltid sitter de på bussen och pressar ihop läpparna och kastar ogillande blickar.

Bara för att jag kommer stormandes till hållplatsen med andan i halsen och sminket i väskan betyder inte det att jag borde lära mig hyfs. Jag har bara inte tid att gå upp en timme tidigare för att föna håret och sätta på mig fejset. Nä, då får man ogillande blickar. För man kanske stör deras ordning. Man ska sitta tyst och stilla när man åker buss. Inte sminka sig eller digga till musiken. Och framförallt inte breda ut sig med en massa väskor och kassar. Hujedamej!

Inga kommentarer: