15 juni 2007

Sjukhusnojjadagen

Jag har lite svårt för sjukhus. Eller lite svårt är väl en underdrift. Jag har fobi. Saker som finns inuti sjukhus är läskiga och farliga. Typ sprutor, läkare, sjuka människor och annat. Dom får mig att må dåligt och vilja dö eller krypa ihop i fosterställning.

Men själva sjukhuset är nästan värst. Det innehåller ju allt som är ont. När jag närmar mig byggnaden börjar jag få svårt att andas. Väl inne så håller jag mig väldigt stilla och undviker att röra saker som kommer i min väg. Som om min hjärna tror att sjukhusdoften ska stanna på huden för all framtid. Jag äter eller dricker aldrig när jag är på ett sjukhus. Bara tanken ger mig kväljningar. Inte ens saft får jag ner.

Det räcker att jag sätter en fot innanför sjukhusdörren för att jag ska känna mig smutsig och ofräsch. Äcklig till och med. Därför ska jag dusch nu. Sen sova. Det är påfrestande att utsätta sig för sina fobier.

Inga kommentarer: