22 april 2008

Samtal från norrland

Bättre sent än aldrig heter det ju. Så nu får det bli en rolig grej idag istället. Igår gick jag nämligen hem med feber och däckade under täcket klockan fem.

Radiotjänst ringde mig för ett tag sedan. Ni vet de där som sitter i Kiruna och vill att alla ska betala tv-avgift. Jag vet inte riktigt vad jag tycker om det. Oftast står min tv på femman och finkultur intresserar mig inte. Tycker att jag lever tillräckligt fattigt ändå. I vilket fall som helst var det en tjej därifrån som ringde. och i vanliga fall svarar jag inte när det ringer från ett nummer jag inte känner. Om jag inte väntar på ett samtal. Och det gjorde jag inte då.

Ungefär så här lät det i alla fall. Fritt ur minnet.

- Jag ser att du inte har registrerat tv-innehav?
- Nej, jag har ingen tv.
- Men jag ser här att det är beställt en tv i ditt namn från Siba.
- Jaha, men den var inte till mig.
- Inte?
- Nej jag beställde den åt min mormor.
- Vet du om mormor betalar tv-avgift?
- Jajjemen det gör hon.

...bruden kollar mormors adress och visst stämmer det...

- Men Julia, jag tror ändå inte riktigt på det du säger. Jag misstänker att det finns en tv hos dig.
- Jaha?
- Du vet väl hur vi arbetar?
- Japp
- Så då vet du att vi även gör hembesök?
- Absolut
- Då lämnar jag ditt ärende öppet så kommer vi att kontakta dig igen.
- Gör så...

Nu har det nog gått en månad och ingen har hört av sig än. Men jag misstänker att det är deras taktik. Att inte komma och knacka på dörren förens jag har börjat känna mig trygg igen. Om detta var roligt eller inte vet jag inte. Men jag var road åtminstonde.

Inga kommentarer: