27 februari 2007

Frukt-tanten

Ibland undrar jag om min mamma känner mig. Eller om hon gör sig till. Eller bara är dum och vill få mig irriterad. Och jag vet att jag kanske inte beter mig som den 26-åring jag är, men det är helt och hållet hennes fel. Hon framkallar alltid en trotsig tonåring hos mig.

Mamma: - Jag tog med lite äpplen och apelsiner.
Jag: - Jaha, men jag äter inte frukt.
Mamma: - Men du blir fortare frisk om du får i dig lite frukt.
Jag: - Men jag äter ändå inte frukt. Fast jag kan ju pressa apelsinerna.
Mamma: - Ja, fast det är inte mycket till apelsiner.
Jag: - Nähä, men då kan dom ju ligga där i två-tre veckor och så kan du få tillbaka dom sen.
Mamma: - Pressa dom du.



Jag: - Jag borde bett dig köpa mjölk. Är sugen på potatismos.
Mamma: - Men ta bara smör då.
Jag: -.Jag har inget smör.
Mamma: - Du ska inte dricka mjölk ändå. Det är slembildande och det är inte bra när du är förkyld.
Jag: - Men jag är sugen på potatismos.
Mamma: - Men bara pressa potatisen då.
Jag: - Ja det låter ju jättegott. Speciellt om man är sugen på potatismos.
Mamma: - Nä det är klart. Men du ska ändå inte dricka mjölk.
Jag: - Nä jag ska göra potatismos. När jag är sjuk äter jag det jag är sugen på, eller inget alls.
Mamma: - Ja du gör väl det.

Inga kommentarer: