08 december 2006

Fortsättningen

Ja det är väl dags nu efter 4 månader...

Glasögonkillen är artig och svarar trots att karln verkligen stinker fylla och just öppnade en ny cider. Den förra tog konduktören ifrån honom eftersom det inte är tillåtet att dricka alkohol i vagnen. (konstigt val också, annars brukar ju alkisar dricka öl)
Julia läser sin bok men har svårt att koncentrera sig. Hon är nyfiken och lyssnar. Plötsligt nyser gruvarbetaren högt. Fem gånger! Hon ler och är tacksam över att han inte pratar med henne.
Så går den tanige glasögonkillen och hans tjej iväg. Gruvarbetaren pratar med sig själv och HoaHoa.
- Två gånger i månaden gör jag den här resan, men det känns inte bra att åka baklänges. Mår inte bra av det.
Tror jag det, tänker Julia. Man blir känslig av alkhol. HoaHoa utbrister på norsk:
- Vi kan byta plats om du vill?
Nej, nej, nej tänker Julia. Snälla säg nej. Men icket! Gruvarbetaren tackar och byter. Och nu är han plötsligt bästis med HoaHoa.
Julia har för längesedan satt i hörlurarna i öronen och koncentrerar sig nu på sin bok som aldrig förr. Men inte hjälper det. Genom musiken hör hon gruvarbetarens röst.
- Du sitter och läser du.
Julia ignorerar honom.
- Vad läser du?
Julia ignorerar honom.
- Är det Koranen?
Julia ignorerar honom.
- Så du kan läsa det där men inte prata? Excuse me, speak english? Parle vous francais?

- Förlåt, säger Julia som tillslut ger upp, pratar du med mig?

- Kan du läsa det där?

- Vaddå? Min bok?

- E det Koranen?

- Va? Nä, det är "Bokhandlaren från Kabul".

- Men ser du vad det står? Jag kan inte läsa de där tecknen.

- Den e på svenska, skrattar Julia

- Skrattar du åt mig? Fan vilken taskig attityd.

- Nä jag skrattar inte åt dig. Jag tycker bara att du är rolig. Humor du vet.

Gruvarbetaren blänger lite argt och Julia försöker koncentrera sig på boken igen. Det funkar i cirka två minuter.

- Tycker du Sverige går framåt?

- Varken eller faktiskt, svarar en ganska less Julia. Det retar tydligen gruvarbetaren för han låter ganska upprörd när han utbrister:
- Men fan, nåt tycker du väl?

- Nä politik intresserar mig inte det minsta och jag tycker inte om att diskutera det heller.

- Va fan, e du moderat eller?

- Nä, jag bryr mig bara inte.

- Jag och mina kompisar arbetar med våra bara händer. Vad skulle hända om vi slutade?

- Då skulle väl Sverige stanna gissar jag.

- Just det!

Inga kommentarer: