18 december 2006

I-landsbekymmer

Följande utspelade sig i lördags i min snajsiga lya:

Sofia ropar från köket: - Julia, har du ingen vinöppnare?

Jag: - Klart jag har. Kolla i andra lådan, där ligger det en grön korkskruv.

Sofia: - Menar du den här då eller? (Hon håller upp en grön spagettislev, uppenbarligen helt fel)

Jag: - Men den ligger ju där, säger jag medan jag går ut i köket.

Efter att ha rotat igenom alla mina lådor och andra smarta ställen där en vinöppnare kan gömma sig så konstaterar även jag att det inte existerar någon. Åtminstonde inte i mitt kök.

Jag: - Jag har ingen vinöppnare. Hur är det möjligt?

Claire:
- Jag kan gå och knacka på hos grannarna. Då kan jag se om jag hittar nån fest också.

En stund senare kommer hon tillbaka och det visar sig att ingen av mina 4 grannar på samma våning är hemma. Alltså ingen fest, ingen vinöppnare.

Love: - Men då går jag och knackar på hos dom där nere.

Snart kommer Love tillbaka. Utan fest, men med vinöppnare.

Sofia hämtar sin vinflaska i köket och säger på vägen:

- Du Love, vi behöver nog ingen öppnare.

Nej det kan vi ju allihop slå fast. För det är svårt att öppna en flaska med korkskruv när den har skruvkork.

Nu står i alla fall en snygg vinöppnare överst på min önskelista.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Jag/i har den!
Dessutom har jag en termometer, div. köksprylar och fan och hans moster. Det borde tvångsinventeras i mitt förråd :)

Julia sa...

Det känns skönt att den är i tryggt förvar.